Barátom a fizika

Kalászsuli_nyolcadikos_fizika

Kalászsuli_nyolcadikos_fizika

Dolgozatírási praktikák

érdemes figyelembe venni

2018. október 14. - adecker

Kedves diákjaim!

Eszembe jutott, hogy nemsokára dolgozat. Beszéljünk róla, hogyan lehet a lehető legjobb eredményt (osztályzatot) elérni. Mert ugye ez a dolgozatírással a cél. Optimalizálni akarjuk a készülésre fordított energiát, idő hasznát.
Összegyűjtöttem pár pontot ezzel kapcsolatban. Használjátok - és ne csak itt, de más tárgyaknál, sőt az iskolán kívül is. Pl. ECDL* vizsgát, kompetencia tesztet írtok nemsokára.
Most csak a dolgozat megírásának órájával foglalkozom, majd később írok a felkészülésről is és persze a leosztályozott, kijavított dolgozat felhasználásáról is. Felhasználáson azt értem, hogy milyen tanulságot tudok leszűrni, milyen következtetést tudok levonni a javításból.

Hogy írok dolgozatot?
Célom az össze megszerezhető pont levadászása és ez akkor sikerül, ha az elérhető pontot nem hagyom ott az ebből a célból haszontalan időtöltéssel. Amint megkaptam az üres dolgozatot, átnézem, végigfutok rajta. Megsaccolom, mire tudok válaszolni azonnal. Ez persze csak nagyon felületes átolvasás, ezzel nem töltök többet, mint fél/egy percet. Amit tudok, már írom is. Amit nem tudok, azt kihagyom, megyek tovább. A végére érve visszatérek az első meg nem válaszolt kérdésre. Ekkor már súlyozok, melyikre kevés a reményem és azt kihagyom. Amihez van lövésem, ott sorba állítom a könnyűség szempontjából a feladatokat. A számomra legkönnyebbel folytatom. Ha szerencsém van, akkor van még időm a kihagyott 'nehéz' feladattal/feladatokkal is foglalkozni, ezen törni a fejemet.
Vannak szöveges és választásos válaszok, eldöntendő kérdések. Ne feledkezzünk meg a számolós feladatokról sem! Milyen taktikát követek ezeknél?
A szöveges válasz esetén ami gondolatom van a feladattal kapcsolatban, azt kivétel nélkül mind leírom. Ami a lapon szerepel, arra a tanár tud pontot adni. Ha üres a lap, akkor sajna 0 pont az elért eredmény. A tanár célja minél több tudást kihozni belőlünk. Tehát nem azt akarja látni, mit nem tudok, hanem az ellenkezőjét. Neki is sikerélmény a jó jegy, a kiadható sok pont! De nem össze-vissza irkálok minden zagyvaságot, hanem ha szükségem van rá, egy külön papíron LOGIKUS sorba rendezem a mondatokat, szerkezetet adok a leírtaknak, kiemelem a fontosat. Ha ez kész, akkor másolom gyorsan a dolgozatpapírra. A kusza, áthúzott szövegek nem tetszenek a tanároknak, ezért javaslom a külön papírt és másolást, de végső soron ha nagyon kevés az időd
A választásos válaszoknál gondosan elolvasom az összes felkínált lehetőségeket, mert néha csak egy szóban különbözik két lehetséges válasz. Ezért ha rögtön ez elsőt kiválasztom, akkor lehet, hogy tévedek.
Az eldöntendő kérdések esetén végiggondolom, mi a saját tapasztalatom, ismeretem az adott kérdésről, mondatról. A legkönnyebb, ha találok ellenpéldát. Ugyanis ha van egyetlenegy eset, amire a állítás nem igaz (hamis), akkor az általánosan nem illik, mindenre, vagyis nem lehet igaz.
A számolós feladatok megoldása során közös nevezőre, közös mértékegységre! hozom a megadott értékeket (pl. g->kg, sec->min) és részletesen leírom a számolás menetét, a képleteket, ügyelve az egyenlet mindkét oldalának azonos számmal való szorzására vagy osztására. A végeredményt valamilyen módon ellenőrzöm, próbát csinálok, illetve saját becslésemmel összevetem. Ha valami nem stimmel, akkor átnézem előlről az egészet.

Mit hagytam ki? Várom a kommenteket, a további ötleteket. Minden saját tapasztalatot, élményt kíváncsian várok, elvégre ti vagytok a gyakorló dolgozatírók, felelők.

Zárásul: A szomszédomtól rizikós megkérdezni, ő mit írt. Ugyanis ha rosszat írt, akkor mindkettőnké hasonlóan rossz lesz és kiderül, hogy egymásról másoltunk. :(

* A European Computer Driving Licence (ECDL) az Európai Unió által támogatott, egységes európai számítógép-használói jogosítvány, amely nem elsősorban az informatikai, hanem a felhasználói ismereteket, az informatikai írástudás meglétét hivatott igazolni. Az ECDL célja az informatikai írástudás elterjesztése, és annak elősegítése, hogy minél több ember az Információs Társadalom teljes értékű tagjává válhasson. (HU.WIKIPEDIA.ORG)

A bejegyzés trackback címe:

https://ks-8f.blog.hu/api/trackback/id/tr7514301349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása